BESAT AF BOGNEMARK – Oluf Høsts livsmotiv

10 februar 2020

Særudstilling i Hedvig og Oluf Høsts villa
3. april 2020 – 17. oktober 2020

I 2020 kaster Oluf Høst Museet et fornyet blik på det motiv, der kom til at følge Høst i mere end 30 år, nemlig gården Bognemark. Udstillingen byder på et solidt udpluk af de bedste og mest rørende Bognemark-malerier lånt fra museer og private landet over, der blandt andet viser udviklingen fra de tidlige versioner i 1930’erne til de mere abstrakte udgaver af gården fra 1950’erne.

Bognemark – igen og igen og…

For de fleste der kender en smule til Oluf Høsts kunst, vil stednavnet Bognemark ringe en klokke som det motiv, han slet og ret var mest kendt for at male. Men hvordan var det lige med den gård? Købte han den? Boede han der? Er gården og det nuværende Oluf Høst Museum den samme bygning? Udstillingen adskiller fakta fra fiktion og giver publikum den sande fortælling om den til tider dramatiske proces, der gik forud for Høsts erhvervelse af gården i 1935.

Herudover vil BESAT AF BOGNEMARK sætte fokus på gentagelsen som et af de mest særegne træk ved Oluf Høsts kunstneriske metode. Han malede gården i hundredevis af versioner, hver dag, i al slags vejr. Hvorfor? Hvad var det, han prøvede at afdække ved igen og igen at male de slidte bindingsværksmure, stråtaget og vognporten?

Disse og mange flere spørgsmål vil blive behandlet på udstillingen, som for første gang i flere år ledsages af et katalog, der vil være tilgængeligt både på dansk og engelsk i museets butik fra første åbningsdag.

Vinterbilleder

Udover motivet har de udstillede Bognemark-billeder det til fælles, at de alle er malet i vintertide. En af grundene bag udvælgelsen er, at Høst bedst kunne lide at male i den kolde tid; han brød sig ikke om sommeren, hvor han flygtede ind i kostalden for at gemme sig for turisterne og ”grønkålen”, der gjorde landskaberne vulgære og banale.

Med udstillingen BESAT AF BOGNEMARK – Oluf Høsts livsmotiv ønsker museet at give vores besøgende en øjenåbnende indføring i kunstnerens mest berømte motiv, som på trods af, at det er kendt af mange, stadig gemmer på nye erkendelser om Oluf Høsts tilgang til livet og kunsten.

Udstilling og katalog er gavmildt støttet af:

Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Augustinus Fonden
Beckett-Fonden
Knud Højgaards Fond
Konsul Georg Jorck og Hustru Emma Jorcks Fond
Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat