25. juni – 22. oktober 2022
Et bredt udvalg af Oluf Høst værker, der normalt ikke befinder sig på Oluf Høst Museet.
Med udstillingen vender billederne hjem til der, hvor de fleste af dem blev skabt, i Hedvig og Oluf Høsts hjem Norresân i Gudhjem, der også rummer kunstnerens tre atelierer. Vinteratelieret på husets 1.sal og to mindre atelierer, spektakulært placeret i museets stejle klippehave.
– Over vinteren 2021-22 har vi fremtidssikret Oluf Høst Museet for 14 millioner kroner med en omfattende ombygning og istandsættelse, fortæller museumsdirektør Martin Brandt.
– Vi har blandt meget andet forbedret udstillingslokalerne, så værkerne fremstår stærkere, og gjort museets etager lettere tilgængelige. Derfor fik vi den idé, at lægge ud med en udstilling af værker, der normalt heller ikke er tilgængelige i huset.
Hjemmet og arbejdsforholdene i Gudhjem (fra 1929-1966) blev afgørende for Oluf Høst. Det var her hovedværkerne blev til: De berømte Sankt Hans bål, silderøgerierne, stjernebilledet Orion i vinternatten, de religiøse parafraser og naturligvis gården Bognemark, som Oluf Høst købte for næsen af kunstnerrivalen Niels Lergaard for at kunne male den i fred.
”Høst vender hjem” fungerer som en række punktnedslag i denne motivverden. Udstillingen viser desuden, hvordan de første koloristiske gengivelser fra Dragør udvikler sig til farveeksperimenter, som Oluf Høst udfører med malerisk dødsforagt i 1930-1950erne, tydeligt præget af det kunstnermiljø, der opstår i Gudhjem de år.
Senere opløser den mere modne og erfarne maler sin palet til det helt pastelagtige, og penselføringen bliver tillidsfuld, porøs og let.
På ”Bognemark med Baltikum/Ole som engel” ses den ikoniske gård, som Oluf Høst endte med at male mere end 100 gange over en periode på 30 år, idet 2. verdenskrig satte en brat stopper for det internationale gennembrud, han ellers stod overfor i slutningen af 1930erne.
Krigen betød også personlige tab. Oluf Høst refererer i undertitlen til sin og hustruen Hedvigs søn, Ole Wiedemann Høst, der omkom ved Østfronten i 1943.
Blandt udstillingens seneste værker er de såkaldte Orion-billeder, som Oluf Høst på sine ældre dage malede fra et vindue i Norresân med udsigt mod himmellegemerne, og et vinterbillede af Gudhjem set fra klippefremspringet Bokul en frostdag.
En stor tak til udlånerne, særligt familien Høst, for at give mulighed for fordybelse i en række væsentlige værker, der normalt ikke kan ses på Oluf Høst Museet.