KARL ISAKSON OG OLUF HØST: SOM EN FRELSER I EN MØRK TID

30 januar 2019

Særudstilling i Hedvig og Oluf Høsts villa
12. april 2019 – 19. oktober 2019

Oluf Høst Museet præsenterer for første gang i museets historie en udstilling, der undersøger den svenske modernist Karl Isaksons (1878-1922) betydning for Oluf Høsts (1884-1966) kunstneriske udvikling i en tid, der for ham var præget af et personligt og malerisk mørke. Udstillingen viser en side af Høsts billedproduktion i perioden 1921-1925, der er markant anderledes end hans berømte Bognemark-malerier og derfor ukendt for de fleste, men som er tydeligt influeret af Karl Isaksons banebrydende, nordiske modernisme.

Påvirkningen fremhæves ved, at Høstværkerne sammenstilles med seks malerier af Isakson lånt fra henholdsvis Brandts – Museum for Kunst & Visuel Kultur i Odense og Malmö Konstmuseum. De lånte værker giver publikum et indblik i flere typiske Isakson-motiver, heriblandt et nøgenstudie og et nature morte, der alle viser, at Isakson var en nyskabende maler og fremragende kolorist, som fik stor betydning for Høsts kunstforståelse.

Vi vil med udstillingen skabe en fornyet dialog mellem Høst og Isakson gennem en tematisk ophængning, der kigger nærmere på motiver fælles for begge kunstnere: skoven, opstillingen og modellen. Sammenføringen viser, at Isakson var mere end blot en sommerferieven for Høst, og at modernismen igangsatte nogle fundamentale, kunstfilosofiske spørgsmål hos Bornholmerkunstneren.

Museet håber og tror, at publikum vil opleve en særudstilling, der tager dem med på en forførende, koloristisk rejse sammen med Isakson og Høst. Rejsen indebærer beretninger om depression, ensomhed og mørke, men også om kunstnerisk ambition, nyskabelse og farveglæde.