Ole W. Høst – Mindet om Ole

Et udvalg af kunstneren Ole W. Høsts (1915-1943) efterladte værker i hans daværende atelier i haven

1. april – 21. oktober 2023

I 2023 kan man opleve særudstillingen ‘Ole W. Høst – På vej’ i en ny fortolkning (læs mere om den tidligere udstilling nedenfor). Udstillingen, som blev vist sidste år, får i år en ny præsentation ved den britiske Art Director og kulturformidler Mandy Stacey.

I ‘Mindet om Ole’ udfoldes historien om Ole som kunstneren og den tabte søn. Fra en anderledes vinkel går Stacey i dialog med Ole W. Høsts værker og skaber, ud fra hans selvportræt, en farvepalet af fotografiske udsnit taget rundt omkring på Bornholm gennem alle fire årstider. Samtidig berører Stacey den store betydning, tabet af sønnen har for familien Høst.

Ole W. Høst – På vej (særudstilling i 2022)

Udstillingen På vej viser et udvalg af kunstneren Ole W. Høsts (1915-1943) efterladte værker, ophængt i hans gamle atelier, som stadig står i haven på Oluf Høst Museet. 

Som både person og maler var Ole W. Høst præget af sin baggrund. Allerede fra barndommen lå det i kortene, at han skulle følge i fodsporene på sin berømte fader Oluf Høst (1884-1966) og videreføre den stolte bornholmske malertradition. For Ole W. Høst var den kunstneriske arv tung.

Han kæmpede med at frigøre sig fra hjemmet og for at finde sit eget ståsted, såvel personligt som kunstnerisk.

Med udstillingen vil de besøgende få mulighed for at opleve værker af en kunstner, der er nært forbundet til stedet og dets historie, men som ikke tidligere er blevet udstillet på museet. Som person er Ole W. Høst først og fremmest kendt som kunstnersønnen, der meldte sig som frivillig under de nazistiske faner.

Han døde som menig geværskytte ved Østfronten i 1943, hvor han kæmpede som del af det berygtede Waffen SS.

Som maler er Ole W. Høst et forholdsvist ubeskrevet blad.

Han var aktiv i en tid, hvor de kunstneriske konventioner var under opløsning og de avantgardistiske strømninger havde deres fremmarch. Hans samlede produktion omfatter både surrealistiske kompositioner, værker med en tysk inspireret ekspressionisme, men også traditionelle motivkredse og fremgangsmåder gør sig gældende. Ole W. Høsts værker peger i mange retninger og vidner om en kunstner, der forsøgte at navigere mellem tidens mange strømninger og finde sit eget kunstneriske ståsted.

HØST I BERLIN: Mod et internationalt gennembrud?

Mod et internationalt gennembrud?

Særudstilling i villaen

1. april – 21. oktober 2023

Med udstillingen ‘HØST I BERLIN – mod et internationalt gennembrud?’ genskaber vi den ikoniske udstilling ‘Neuere Dänische Malerei’, der blev vist på Nationalgalleriet i Berlin i 1932. Her repræsenterede Oluf Høst (1884-1966) og hans samtidige kunstnerkollegaer såsom Vilhelm Lundstrøm (1893-1950), Harald Giersing (1881-1927), Kræsten Iversen (1886-1955), Jens Søndergaard (1895-1957) med flere dansk maleri på en international arena.

I 2023 vil flere af de selvsamme malerier, der var udstillet i Berlin i 1932, blive genforenet på Oluf Høst Museet i en ny kuratering, der kaster et nutidigt blik på, hvilken betydning den internationale eksponering fik for Høst og hans kollegaer. 

Kunsthistorisk anses Høst ofte som en ”ener”, der ikke repræsenterer en egentlig strømning eller skole. Dette er en opfattelse, vi med udstillingen ønsker at undersøge nærmere og eventuelt udfordre ved at holde Høst-værkerne op mod hans samtidige kollegaer og deres respektive maleriske udtryk. Kan man tale om en fælles stil, når det kommer til dansk kunst i 1930’erne? Det er et spørgsmål, udstillingen og den tilhørende publikation søger at besvare. 

‘HØST I BERLIN’ markerer desuden vores jubilæum, idet Oluf Høst Museet fylder 25 år i 2023. 

De udstillede værker er venligst udlånt af en håndfuld danske museer. 

Udstilling og publikation er gavmildt støttet af: 

Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Augustinus Fonden, Knud Højgaards Fond, Otto Bruuns Fond og William Demant Fonden

HØST vender hjem

Et udvalg af Oluf Høsts værker, der normalt ikke kan ses på museet

25. juni – 22. oktober 2022

Et bredt udvalg af Oluf Høst værker, der normalt ikke befinder sig på Oluf Høst Museet. 

Med udstillingen vender billederne hjem til der, hvor de fleste af dem blev skabt, i Hedvig og Oluf Høsts hjem Norresân i Gudhjem, der også rummer kunstnerens tre atelierer. Vinteratelieret på husets 1.sal og to mindre atelierer, spektakulært placeret i museets stejle klippehave.

– Over vinteren 2021-22 har vi fremtidssikret Oluf Høst Museet for 14 millioner kroner med en omfattende ombygning og istandsættelse, fortæller museumsdirektør Martin Brandt. 

– Vi har blandt meget andet forbedret udstillingslokalerne, så værkerne fremstår stærkere, og gjort museets etager lettere tilgængelige. Derfor fik vi den idé, at lægge ud med en udstilling af værker, der normalt heller ikke er tilgængelige i huset.

Hjemmet og arbejdsforholdene i Gudhjem (fra 1929-1966) blev afgørende for Oluf Høst. Det var her hovedværkerne blev til: De berømte Sankt Hans bål, silderøgerierne, stjernebilledet Orion i vinternatten, de religiøse parafraser og naturligvis gården Bognemark, som Oluf Høst købte for næsen af kunstnerrivalen Niels Lergaard for at kunne male den i fred.

”Høst vender hjem” fungerer som en række punktnedslag i denne motivverden. Udstillingen viser desuden, hvordan de første koloristiske gengivelser fra Dragør udvikler sig til farveeksperimenter, som Oluf Høst udfører med malerisk dødsforagt i 1930-1950erne, tydeligt præget af det kunstnermiljø, der opstår i Gudhjem de år. 

Senere opløser den mere modne og erfarne maler sin palet til det helt pastelagtige, og penselføringen bliver tillidsfuld, porøs og let.

På ”Bognemark med Baltikum/Ole som engel” ses den ikoniske gård, som Oluf Høst endte med at male mere end 100 gange over en periode på 30 år, idet 2. verdenskrig satte en brat stopper for det internationale gennembrud, han ellers stod overfor i slutningen af 1930erne.

Krigen betød også personlige tab. Oluf Høst refererer i undertitlen til sin og hustruen Hedvigs søn, Ole Wiedemann Høst, der omkom ved Østfronten i 1943. 

Blandt udstillingens seneste værker er de såkaldte Orion-billeder, som Oluf Høst på sine ældre dage malede fra et vindue i Norresân med udsigt mod himmellegemerne, og et vinterbillede af Gudhjem set fra klippefremspringet Bokul en frostdag. 

En stor tak til udlånerne, særligt familien Høst, for at give mulighed for fordybelse i en række væsentlige værker, der normalt ikke kan ses på Oluf Høst Museet.

Ole W. Høst – På vej

Særudstilling i sommeratelieret

18. marts – 19. oktober 2024

Udstillingen På vej viser et udvalg af kunstneren Ole W. Høsts (1915-1943) efterladte værker, ophængt i hans gamle atelier, som stadig står i haven på Oluf Høst Museet. 

Som både person og maler var Ole W. Høst præget af sin baggrund. Allerede fra barndommen lå det i kortene, at han skulle følge i fodsporene på sin berømte fader Oluf Høst (1884-1966) og videreføre den stolte bornholmske malertradition. For Ole W. Høst var den kunstneriske arv tung. 

Han kæmpede med at frigøre sig fra hjemmet og for at finde sit eget ståsted, såvel personligt som kunstnerisk.

Med udstillingen vil de besøgende få mulighed for at opleve værker af en kunstner, der er nært forbundet til stedet og dets historie, men som ikke tidligere er blevet udstillet på museet. Som person er Ole W. Høst først og fremmest kendt som kunstnersønnen, der meldte sig som frivillig under de nazistiske faner. 

Han døde som menig geværskytte ved Østfronten i 1943, hvor han kæmpede som del af det berygtede Waffen SS.

Som maler er Ole W. Høst et forholdsvist ubeskrevet blad. 

Han var aktiv i en tid, hvor de kunstneriske konventioner var under opløsning og de avantgardistiske strømninger havde deres fremmarch. Hans samlede produktion omfatter både surrealistiske kompositioner, værker med en tysk inspireret ekspressionisme, men også traditionelle motivkredse og fremgangsmåder gør sig gældende. Ole W. Høsts værker peger i mange retninger og vidner om en kunstner, der forsøgte at navigere mellem tidens mange strømninger og finde sit eget kunstneriske ståsted.

Sif Itona Westerberg & Asbjørn Skou: Marv og Sten

Sif Itona Westerberg og Asbjørn Skou, særudstilling i Oluf Høsts sommeratelier.

juni – 22.oktober 2022
Sif Itona Westerberg og Asbjørn Skou, særudstilling i Oluf Høsts sommeratelier.

Marv og Sten problematiserer menneskets udnyttelse af planetens ressourcer og den følelse af ligegyldighed overfor ikke-menneskelige livsformer, der opstår i forbindelse med den udnyttelse. 

For at genoprette en samhørighed med naturen foreslår kunstnerne, at vi finder tilbage til folketro og mytiske figurer, der i oldtiden og middelalderen fungerede som bindeled mellem den menneskelige og ikke-menneskelige verden. Her bygger udstillingen bro til Bornholm, hvor myten om ’De Underjordiske’ fortsat lever. Et hemmeligt troldfolk, der siges at være øens og naturens beskyttere og som straffer den, der ikke behandler naturen ordentligt.

Skou og Westerberg sætter fokus på myten som mangelvare i den antropocæne tidsalder. En epoke, hvor menneskets påvirkning af jorden er så omfattende, at vi er blevet en geologisk kraft på lige fod med f.eks. vulkaner og jordskælv.

Kunstnernes fælles installation består af en samling af skulpturelle væsner, der har træk fra mytologier fra nær og fjern. 

Væsnerne mødes i den magiske overgang mellem vinter og forår for at diskutere, hvordan de som antropocæne skytsånder kan påvirke menneskeheden til at genetablere en sund relation til en verden, hvor økosystemerne er ved at kollapse.

Sif Itona Westerberg og Asbjørn Skou bor og arbejder begge i København, hvor de har hver deres respektive praksisser. Westerberg arbejder primært med skulptur og har overvejende gasbeton som sit materiale. Skou benytter sig oftest af tegningen som medie; enten som store vægmalerier eller som minutiøse illustrationer i sine grafiske noveller.

Billedhugger Sif Itona Westerberg slog for alvor igennem i 2021 med den anmelderroste soloudstilling ”Immemorial” på ARoS og sin medvirken i DR2s ”Kunstnerkolonien på Bornholm”, der blev optaget i Gudhjem. Asbjørn Skou har adskillige soloudstillinger bag sig i indland og udland, i Danmark blandt andet på Vejle Kunstmuseum og Kunsthal Nord,  Aalborg.

Allerede året før kunne vi præsentere udstillingen Marv og Sten af Sif Itona Westerberg og samtidskollegaen Asbjørn Skou. 

Det er med stor glæde, at Oluf Høst Museet har fået lov at beholde udstillingen i 2022.

Om kunstnerne

Sif Itona Westerberg
Født 1985 i København. Uddannet fra det Kongelige Danske Kunstakademi i 2014. Hjemmeside: https://www.sifitona.com/ 

Asbjørn Skou
Født 1984 i København. Uddannet fra Hochschule Für Kunst Bremen i 2009. Hjemmeside: https://asbjornskou.com/

Udstillingen er gavmildt støttet af:

William Demant Fonden
Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg
Grosserer L. F. Foghts Fond

KARL ISAKSON OG OLUF HØST: SOM EN FRELSER I EN MØRK TID

Oluf Høst Museet præsenterer for første gang i museets historie en udstilling, der undersøger den svenske modernist Karl Isaksons (1878-1922) betydning for Oluf Høsts (1884-1966) kunstneriske udvikling i en tid, der for ham var præget af et personligt og malerisk mørke.

Særudstilling i Hedvig og Oluf Høsts villa
12. april 2019 – 19. oktober 2019

Oluf Høst Museet præsenterer for første gang i museets historie en udstilling, der undersøger den svenske modernist Karl Isaksons (1878-1922) betydning for Oluf Høsts (1884-1966) kunstneriske udvikling i en tid, der for ham var præget af et personligt og malerisk mørke. Udstillingen viser en side af Høsts billedproduktion i perioden 1921-1925, der er markant anderledes end hans berømte Bognemark-malerier og derfor ukendt for de fleste, men som er tydeligt influeret af Karl Isaksons banebrydende, nordiske modernisme.

Påvirkningen fremhæves ved, at Høstværkerne sammenstilles med seks malerier af Isakson lånt fra henholdsvis Brandts – Museum for Kunst & Visuel Kultur i Odense og Malmö Konstmuseum. De lånte værker giver publikum et indblik i flere typiske Isakson-motiver, heriblandt et nøgenstudie og et nature morte, der alle viser, at Isakson var en nyskabende maler og fremragende kolorist, som fik stor betydning for Høsts kunstforståelse.

Vi vil med udstillingen skabe en fornyet dialog mellem Høst og Isakson gennem en tematisk ophængning, der kigger nærmere på motiver fælles for begge kunstnere: skoven, opstillingen og modellen. Sammenføringen viser, at Isakson var mere end blot en sommerferieven for Høst, og at modernismen igangsatte nogle fundamentale, kunstfilosofiske spørgsmål hos Bornholmerkunstneren.

Museet håber og tror, at publikum vil opleve en særudstilling, der tager dem med på en forførende, koloristisk rejse sammen med Isakson og Høst. Rejsen indebærer beretninger om depression, ensomhed og mørke, men også om kunstnerisk ambition, nyskabelse og farveglæde.

Ovartaci

Udstillingen Ovartaci – den gale kunst afholdes i Oluf Høsts sommeratelier højt oppe i den smukke klippehave og præsenterer 42 værker af den danske multikunstner Ovartaci (1894-1985) med det borgerlige navn Louis Marcussen.

Udstillingen Ovartaci – den gale kunst afholdes i Oluf Høsts sommeratelier højt oppe i den smukke klippehave og præsenterer 42 værker af den danske multikunstner Ovartaci (1894-1985) med det borgerlige navn Louis Marcussen. Ovartaci var 56 år af sit liv indlagt på psykiatriske hospitaler med diagnosen skizofreni og stort set alle årene en meget aktiv kunstner. Udstillingen viser en lang række af Ovartacis tegninger og malerier, skitser til en pedaldrevet helikopter, der skulle bruges i forbindelse med en flugt fra hospitalet, legemsstore kvindefigurer af papmaché mm.

Høst i Dronningens eje

Dronning Margrethe og Prinsesse Benedikte har helt enestående udlånt deres private samling af Oluf Høst-billeder til museet i sommeren 2017.

Dronning Margrethe og Prinsesse Benedikte har helt enestående udlånt deres private samling af Oluf Høst-billeder til museet i sommeren 2017.

Da Kronprinsesse Margrethe 16. april 1958 fyldte 18 år, fik hun i gave fra De Danske Andelsselskaber billedet ”Vinter i vor have” malet af Oluf Høst i 1955.

Dronning Margrethe har senere fortalt, at hun blev ”særdeles glad” for maleriet og, at hun ”sætter særligt meget pris på dette værk”. Billedet var i en årrække ”hovednummeret” i spisestuen på Nordgården, som Tronfølgeren fik forærende af repræsentanter for De Samvirkende Landboforeninger. Maleriet hænger nu til dagligt i Dronningens private gemakker på Marselisborg Slot.

 

I 1962 deltog den unge tronfølger i de arkæologiske udgravninger ved Slusegården på Bornholm, og hun bad ved den lejlighed om at træffe Oluf Høst. Der blev arrangeret et besøg af uformel karakter, og Professor Ole Klint Jensen deltog sammen med Tronfølgeren i en privat middag hos Høst-familien.

Der findes hverken i Høsts private fotosamling eller i Bornholms Tidendes arkiv fotografier fra besøget.

 

Maleriet ”Vinter i vor have” er karakteristisk for Oluf Høst, som blandt sine hovedmotiver havde mødet mellem det organiske – fx i form af træer – og det uorganiske – her bygningen – iklædt sne. Høst smurte gerne oliefarven under arbejdet med billeder som dette oliefarven tyndt ud på lærredet, så billedet får en akvarelagtig karakter. Og som Oluf Høst engang sagde til sin chauffør, Kaj Olsen: ”Hvidt er fankeme ikke bare hvidt”.

 

Udstillingen Høst i kongeligt eje er muliggjort ved hjælp af økonomisk støtte fra Bornholms Brandforsikring, som Oluf Høst Museet takker hjerteligt.

 

På baggrund af fremgang i 2016 er åbningstiden i 2017 udvidet 7. april frem til slutningen af efterårsferien. Der er fremover desuden fri entré for børn under 18 år.